Mají se stát Úvaly obcí s rozšířenou působností?

Mají se stát Úvaly obcí s rozšířenou působností?

Jistě jste si mohli všimnout návrhů, aby se Úvaly staly obcí s rozšířenou působností (ORP), jako je dnes například Brandýs nad Labem nebo Český Brod. Zdánlivě velmi atraktivní nápad (Úvaláci by si mohli řidičáky, pasy, občanky atd. vyřizovat v Úvalech) však má několik úskalí, které celou věc staví do trochu jiného světla. Pojďme si říci proč.

V první řadě se jedná o to, že aby se Úvaly mohly stát ORP, muselo by dojít ke změně zákona o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností. Tedy by o tom musela rozhodnout poslanecká sněmovna a senát. To je několikaletý proces, navíc s nejistým výsledkem. Stát poslední dobou směřuje k centralizaci státní správy a samosprávy (jiná věc je, jestli je to dobře) a tak nelze očekávat, že by byla nálada příliš nakloněna k rozsekávání obvodů ORP Brandýs nad Labem a Český Brod (obce Přišimasy, Tuklaty, Hradešín), notabene je otázkou, jestli by s tímto řešením souhlasily dané obce. ORP Úvaly by navíc v rámci republiky byly jedním z menších ORP o velikosti obvodu cca 15 000 obyvatel (a to za předpokladu, že by s tím souhlasily i obce v rámci obvodu).

Druhým aspektem je samotná technická stránka věci. Úvaly by musely buď vytvořit zcela nové odbory správního charakteru nebo podstatně personálně posílit stávající a vybavit je nezbytnou technikou a zázemím. Jen pro představu, městský úřad Úvaly nyní zaměstnává 42 zaměstnanců, Český Brod (podobná velikost města) jich zaměstnává přes 80. Pro Úvaly by to tak znamenalo prakticky zdvojnásobit počet zaměstnanců, získat pro ně vybavení a prostory. Stát by zaplatil pouze příspěvek na výkon státní správy, nezbytné investice s tím spojené by tak musely jít z rozpočtu města. Obrovským problémem by pak bylo dané kvalifikované zaměstnance vůbec sehnat. Již dnes máme problém obsadit například stavební úřad v Úvalech.

Třetím aspektem je pak samotný přínos pro občany. Troufáme si říct, že by neodpovídal vynaloženým nákladům. Velká část agendy na ORP je totiž agenda, kterou občané využívají pouze jednou za čas (jednou za několik let) – jako jsou občanky, pasy nebo registrace a převody aut nebo při specializovaných záležitostech. Navíc, čím dál více agend se dá vyřizovat na jakémkoli ORP (tedy i v dobře dostupném Českém Brodě nebo Újezdě nad lesy), případně elektronicky. Proces přechodu na online agendy navíc bude stále výraznější, v neposlední řadě bude souviset s tím, že stát konečně začal vydávat čipové občanky.

Jaký je tedy náš názor na to, aby se Úvaly staly obcí s rozšířenou působností?

Podle nás se jedná o bičování mrtvého koně. Přínos pro občany minimální, náklady naopak vysoké. V době, kdy i česká státní správa a samospráva přechází na online agendy, pak zbytečné. Důležitější je investovat do elektronických agend městského úřadu tak, abychom již současné služby, které občanům poskytujeme, byli schopni poskytovat online. Perspektivní je rovněž propojit naše systémy se systémy Brandýsa nad Labem tak, aby prostřednictvím portálu občana na webových stránkách města Úvaly mohli občané podávat svá podání přímo na Brandýs nad Labem.

Související příspěvky

Krásné vánoce & PF 2018

Krásné vánoce & PF 2018

Milé Úvalačky, milí Úvaláci, rádi bychom vám všem popřáli krásné vánoce a všechno nejlepší do roku 2018! Hlavně hodně lásky, zdraví, štěstí a...

Aktualita z | PF